Skip to main content

Gerhard Berger Sisällysluettelo Nuoruus ja uran alku | Formula 1 -ura | Formula 1 -tulokset | Voitot | Triviaa | Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoInfobox OKNimi-testi OKStatisticsThe racing career of Gerhard BergerLauda Moves to Verge of Title after Prost Retirement

Itävaltalaiset Formula 1 -kuljettajatVuonna 1959 syntyneet


27. elokuuta1959WörglTiroliItävaltaitävaltalainenFormula 119841997BMWWilliams2006Toro RossoInnsbruckiaAlpeillaJochen RindtinMonzassa 1970Ford EscortinsaAlfasundinFormula FordFormula Super VeeFormula 31982Macaun GP:ssa1984ATS1984Italian GP:stäArrows1986BenettonBMWMeksikossa1987FerrariltaPortugalissaJapanissaAustraliassa1988McLareninAyrton SennaAlain ProstItalian GP:nItaliassaEnzo Ferrari1989Nigel MansellinImolassaPortugalin GP:n19901991Japanin GP:n1992Kanadan GP:staAustralian GP:sta1993Jean TodtUnkarin GP:ssa1994ImolassaRoland RatzenbergerSaksan GP:n1995Michael Schumacherin1996ImolassaSaksan GP:ssa1997Saksan GP:ssaJerezissäMika Häkkiselle1998täältä












Gerhard Berger




Kohteesta Wikipedia






Siirry navigaatioon
Siirry hakuun

































Gerhard Berger

Gerhard Berger vuonna 1991
Gerhard Berger vuonna 1991
Kansalaisuus
Itävalta
Ura Formula 1:n MM-sarjassa
Aktiivivuodet
1984–1997
Talli(t)
ATS, Arrows, Benetton, Ferrari, McLaren
Kilpailuja
210
Maailmanmestaruuksia
0
Voittoja
10
Palkintosijoja
48
Paalupaikkoja
12
Nopeimpia kierroksia
21
MM-pisteitä
385
Ensimmäinen kilpailu
Itävallan GP 1984
Ensimmäinen voitto
Meksikon GP 1986
Viimeinen voitto
Saksan GP 1997
Viimeinen kilpailu
Euroopan GP 1997

Infobox OKNimi-testi OK

Gerhard Berger (s. 27. elokuuta 1959 Wörgl, Tiroli, Itävalta) on entinen itävaltalainen autourheilija ja Formula 1 -kuljettaja.


Berger osallistui Formula 1 -urallaan 210 GP-kilpailuun, joissa hän saavutti kymmenen voittoa, 48 palkintosijaa, 12 paalupaikkaa ja 21 nopeinta kierrosta. Pisteitä Berger saavutti yhteensä 385 kappaletta ja kuuden parhaan joukkoon pisteille hän ajoi 94 kertaa.[1]


Berger oli nopea kuljettaja, mutta ei koskaan voittanut maailmanmestaruutta. Hän lopetti vuonna 1984 alkaneen pitkän uransa formuloissa kauteen 1997. 2000-luvulla Berger työskenteli BMW:lle, joka toimitti moottoreita F1:een Williams-tallille. Vuoden 2006 alussa Berger osti puolet Toro Rosso -Formula 1 -tallista.




Sisällysluettelo





  • 1 Nuoruus ja uran alku


  • 2 Formula 1 -ura

    • 2.1 Uran alkuvaiheet


    • 2.2 McLaren


    • 2.3 Paluu Ferrarille


    • 2.4 Uran loppuvaiheet


    • 2.5 Kaudet numeroina



  • 3 Formula 1 -tulokset


  • 4 Voitot


  • 5 Triviaa


  • 6 Lähteet


  • 7 Aiheesta muualla




Nuoruus ja uran alku |


Berger vietti lapsuutensa Wörglin kaupungissa, joka sijaitsee lähellä Innsbruckia. Yhdeksäntuhannen asukkaan pikkukaupungissa laskettelu oli luonnollinen harrastus, koska kaupunki sijaitsi Alpeilla. Berger kuitenkin kiinnostui autoista ja hänellä oli vanhempia kavereita, jotka ajoivat kilpaa paikallisissa kilpailuissa. Heillä oli myös oma autoverstas. Jochen Rindtin menestys nosti autourheilun kiinnostusta Itävallassa. Berger oli 11-vuotias, kun Rindt yllättäen menehtyi onnettomuudessa Monzassa 1970.[2]


Aluksi Berger ajoi kaikenlaisilla ajoneuvoilla. Hänen ensimmäinen moottoriajoneuvonsa oli polkupyörä, johon oli laitettu moottori. Kilpa-autoilija Frank Convalexius aikoi myydä oman Ford Escortinsa Bergerille ja hän ehdotti, että Berger osallistuisi sillä kilpailuihin. Vanhemmilleen Berger kertoi lähtevänsä kouluun, mutta todellisuudessa hän meni Convalexiusin kanssa radalle ajamaan Escortilla. Berger voitti kilpailun, mutta hänen autossaan oli liian iso moottori. Myös vanhemmat saivat tietää lehdestä luettuaan poikansa voitosta. He eivät harrastuksesta pitäneet. Gerhard teki puoli vuotta töitä, että sai ostettua oman Alfasundin.[2]


Kokeiltuaan Formula Ford- ja Formula Super Vee -sarjoja, siirtyi Berger ajamaan vakituisesti Josef Kaufmannin Formula 3 -autoa. Berger tarvitsi ajamiseen myös isänsä apua. Isä piti F1:siä vaarallisina, vaikka hän ei autourheilusta ymmärtänytkään mitään. Hänelle kuitenkin vakuuteltiin, että nyt kyseessä olisi vain F3-auto. Vuonna 1982 Berger ajoi Saksan F3-sarjassa kymmenessä kilpailussa ja sijoittui kauden päätteeksi sarjassa kolmanneksi. Seuraavalla kaudella Berger osallistui Euroopan F3-sarjaan, jossa sijoittui seitsemänneksi. Saman vuoden Macaun GP:ssa hän oli kolmas. Kaudella 1984 Berger jatkoi Euroopan F3-sarjassa. Hän saavutti kaudelta kaksi voittoa, yhden paalupaikan, seitsemän palkintosijaa ja yhden nopeimman kierroksen. Loppupisteissä hän sijoittui kolmanneksi 46 pisteellä.[2][3]



Formula 1 -ura |


Bergerin F1-ura kesti yhteensä 14 kautta. Berger oli loppupisteissä kahdesti kolmas, mikä oli hänen paras sijoituksensa. Uransa aikana hän voitti kymmenen kilpailua, ylsi 48 kertaa palkintokorokkeelle, saavutti paalupaikan 12 kertaa ja ajoi 21 kilpailun nopeinta kierrosta.



Uran alkuvaiheet |


Berger aloitti Formula 1 -uransa ATS-tallissa kaudella 1984. Hän ajoi kauden loppupuolella neljä kilpailua, joista parhaaksi sijoitukseksi jäi kuudes sija (pisteitä Berger ei saanut Italian GP:stä, koska talli oli ilmoittanut kauden alussa käyttävänsä virallisesti yhtä autoa tämän ajaessa toisella autolla).[4] Seuraavaksi kaudeksi Berger siirtyi Arrows-talliin, jossa hän kilpaili koko kauden ajan. Tuloksena oli kaksi pistesijoitusta, joilla hän saavutti yhteispisteissä 20. sijan, kauden kahdesta viimeisessä kilpailusta.


Kaudeksi 1986 Berger siirtyi Benetton-talliin. Tästä kaudesta muodostui Bergerin läpimurto Formula ykkösten huipulle. Tehokkaan BMW:n turbomoottorin ja onnistuneen strategian ansiosta hän voitti uransa ja Benettonin ensimmäisen kilpailun Meksikossa. Hän sijoittui lopulta seitsemänneksi kuljettajien MM-sarjassa 17 pisteellään.


Kaudella 1987 Berger sai kuljettajan paikan Ferrarilta. Kausi oli kuitenkin odotettua heikompi, koska Ferrarin tekniikka ei kestänyt yleensä maaliin saakka. Berger kuitenkin onnistui nousemaan toiseksi Portugalissa ja voittamaan kauden kaksi viimeistä kilpailua Japanissa sekä Australiassa. Berger lähti kauteen 1988 mestarisuosikkina, mutta joutui kuitenkin pettymään, kun McLarenin kuljettajat Ayrton Senna ja Alain Prost hallitsivat kautta ylivoimaisesti voittamalla 15 kilpailua 16:sta. Berger oli ainoa kuljettaja joka pystyi murtamaan McLarenin voittoputken voittamalla Italian GP:n. Voitto oli Ferrarille tärkeä, koska se ajettiin sen kotimaassa Italiassa ja koska Enzo Ferrari oli kuollut vain muutamia viikkoja sitten.


Kaudeksi 1989 Berger sai tallikaverikseen Ferrarille Nigel Mansellin. Ferrari ei kuitenkaan kyennyt rakentamaan mestaruuskamppailuun yltävää autoa. Berger joutui vakavaan onnettomuuteen Imolassa. Hän ajoi pahasti ulos nopeassa ja surullisen kuuluisassa Tamburello-mutkassa, joka myöhemmin vaati hänen läheisen ystävänsä, Ayrton Sennan, hengen. Berger kuitenkin selvisi vakavitta vammoitta ja palasi kilpailemaan jo seuraavassa kilpailussa. Hän voitti Portugalin GP:n ja osoitti samalla, että hänen ajotaitonsa olivat tallella onnettomuuden jälkeen.



McLaren |




Bergerin kaudella 1991 käytössä ollut McLaren MP/6


Berger teki sopimuksen McLarenin kanssa kaudella 1990. Bergerin tallikaverista, Ayrton Sennasta, tuli hänelle läheinen ystävä. Berger kuitenkin jäi Sennan varjoon kilpailusuorituksissa. Sennan voittaessa kauden 1990 maailmanmestaruuden, Berger sijoittui neljänneksi saavuttamatta yhtään voittoa. Kaudella 1991 Berger voitti Japanin GP:n, kun Senna päästi hänet ohitseen viimeisellä kierroksella varmistettuaan maailmanmestaruuden Nigel Mansellin keskeytettyä. Kausi 1992 jäi Bergerin viimeiseksi McLarenilla. Hän saavutti kauden aikana kaksi voittoa, joista ensimmäinen tuli Kanadan GP:sta ja toinen kauden päätöskilpailusta Australian GP:sta.



Paluu Ferrarille |




Berger ja Jean Alesi Britannian GP:ssä 1994.




Berger Kanadan GP:ssa 1995


Berger palasi Ferrarin rattiin kaudeksi 1993. Talli palkkasi tutut kuljettajat yrittäessään saavuttaa kadonnutta menestystä takaisin. Lisäksi Jean Todt palkattiin tallipäälliköksi, joka takasi perustukset myöhemmin alkaneelle menestykselle. Bergerin menestys jäi kaudella vähäiseksi, hän onnistui saavuttamaan ainoastaan yhden palkintosijan sijoittumalla kolmanneksi Unkarin GP:ssa. Kaudella 1994 Berger järkyttyi suuresti, kun Imolassa kuoli ensin aika-ajoissa hänen maanmiehensä Roland Ratzenberger ja seuraavana päivänä kilpailussa ystävä Ayrton Senna. Berger voitti Saksan GP:n, joka oli Ferrarin ensimmäinen voitto sitten kauden 1990. Kuljettajien MM-sarjassa Berger sivusi uransa parasta sijoitusta olemalla kolmas, mutta hänellä oli kakkos- ja ykkössijalle 40 pistettä eroa. Viimeisellä kaudellaan Ferrarilla 1995 Berger saavutti kuusi kolmatta sijaa ja kuudennen sijan kuljettajien MM-sarjassa.



Uran loppuvaiheet |


Hallitsevan maailmanmestarin, Michael Schumacherin, siirtyessä Ferrarille kaudeksi 1996, sai Berger hänen paikkansa Benettonilta. Berger saavutti kaudella kaksi palkintosijaa ajamalla kolmanneksi Imolassa ja toiseksi Saksan GP:ssa. Kausi 1997 jäi Bergerin uran viimeiseksi. Hän saavutti kauden aikana uransa ja Benettonin viimeisen voiton Saksan GP:ssa palattuaan kolmen kilpailun mittaisen sairausloman jälkeen tositoimiin. Uransa viimeisessä kilpailussa, Jerezissä Berger sijoittui neljänneksi jääden kilpailun voittaneelle Mika Häkkiselle, jolle voitto oli uran ensimmäinen, alle kaksi sekuntia. Bergerin huhuttiin palaavan vielä Ferrarille kaudeksi 1998, mutta sitä ei koskaan tapahtunut.



Kaudet numeroina |
















































































































































Kausi
Talli
Sijoitus
Osakilpailut
Pisteet
Voitot
Palkintopallisijat
Paalupaikat
Nopeimmat kierrokset

1984

ATS-BMW
21.
4
0
0
0
0
0

1985

Arrows-BMW
20.
16
3
0
0
0
0

1986

Benetton-BMW
7.
16
17
1
2
0
2

1987

Ferrari
5.
16
36
2
3
3
3

1988

Ferrari
3.
16
41
1
5
1
3

1989

Ferrari
7.
15
21
1
3
0
1

1990

McLaren-Honda
4.
16
43
0
7
2
3

1991

McLaren-Honda
4.
16
43
1
6
2
2

1992

McLaren-Honda
5.
16
49
2
5
0
2

1993

Ferrari
8.
16
12
0
1
0
0

1994

Ferrari
3.
16
41
1
6
2
0

1995

Ferrari
6.
17
31
0
6
1
2

1996

Benetton-Renault
6.
16
21
0
2
0
1

1997

Benetton-Renault
5.
14
27
1
2
1
2
Yhteensä (14 kautta)
210
385
10
48
12
21


Formula 1 -tulokset |


Lihavointi tarkoittaa paalupaikkaa, kursivointi kilpailun nopeinta kierrosta. Muut selitteet löytyvät täältä.





























































































































































































































































































































Kausi
Talli
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Pisteet
Sijoitus

1984

ATS

BRA
 

RSA
 

BEL
 

SMR
 

FRA
 

MON
 

CAN
 

USAE
 

USA
 

GBR
 

GER
 

AUT
12

DUT
 

ITA
6

EUR
Kesk

POR
13

0
NC

1985

Arrows

BRA
Kesk.

POR
Kesk.

SMR
Kesk.

MON
Kesk.

CAN
13

USA
11

FRA
Kesk.

GBR
8

GER
7

AUT
Kesk.

DUT
9

ITA
Kesk.

BEL
7

EUR
10

RSA
5

AUS
6

3
20.

1986

Benetton

BRA
6

ESP
6

SMR
3

MON
Kesk.

BEL
10

CAN
Kesk.

USA
Kesk.

FRA
Kesk.

GBR
Kesk.

GER
10

HUN
Kesk.

AUT
7

ITA
5

POR
Kesk.

MEX
1

AUS
Kesk.

17
7.

1987

Ferrari

BRA
4

SMR
Kesk.

BEL
Kesk.

MON
4

USA
4

FRA
Kesk.

GBR
Kesk.

GER
Kesk.

HUN
Kesk.

AUT
Kesk.

ITA
4

POR
2

ESP
Kesk.

MEX
Kesk.

JPN
1

AUS
1

36
5.

1988

Ferrari

BRA
2

SMR
5

MON
2

MEX
3

CAN
Kesk.

USA
Kesk.

FRA
4

GBR
9

GER
3

HUN
4

BEL
Kesk.

ITA
1

POR
Kesk.

ESP
6

JPN
4

AUS
Kesk.


41

3.

1989

Ferrari

BRA
Kesk.

SMR
Kesk.

MON
Loukk.

MEX
Kesk.

USA
Kesk.

CAN
Kesk.

FRA
Kesk.

GBR
Kesk.

GER
Kesk.

HUN
Kesk.

BEL
Kesk.

ITA
2

POR
1

ESP
2

JPN
Kesk.

AUS
Kesk.

21
7.

1990

McLaren

USA
Kesk.

BRA
2

SMR
2

MON
3

CAN
4

MEX
3

FRA
5

GBR
14

GER
3

HUN
16

BEL
3

ITA
3

POR
4

ESP
Kesk.

JPN
Kesk.

AUS
4

43
4.

1991

McLaren

USA
Kesk.

BRA
3

SMR
2

MON
Kesk.

CAN
Kesk.

MEX
Kesk.

FRA
Kesk.

GBR
2

GER
4

HUN
4

BEL
2

ITA
4

POR
Kesk.

ESP
Kesk.

JPN
1

AUS
3

43
4.

1992

McLaren

RSA
5

MEX
4

BRA
Kesk.

ESP
4

SMR
Kesk.

MON
Kesk.

CAN
1

FRA
Kesk.

GBR
5

GER
Kesk.

HUN
3

BEL
Kesk.

ITA
4

POR
2

JPN
2

AUS
1

49
5.

1993

Ferrari

RSA
6

BRA
Kesk.

EUR
Kesk.

SMR
Kesk.

ESP
6

MON
14

CAN
4

FRA
14

GBR
Kesk.

GER
6

HUN
3

BEL
10

ITA
Kesk.

POR
Kesk.

JPN
Kesk.

AUS
5

12
8.

1994

Ferrari

BRA
Kesk.

PAC
2

SMR
Kesk.

MON
3

ESP
Kesk.

CAN
4

FRA
3

GBR
Kesk.

GER
1

HUN
12

BEL
Kesk.

ITA
2

POR
Kesk.

EUR
5

JPN
Kesk.

AUS
2


41

3.

1995

Ferrari

BRA
3

ARG
6

SMR
3

ESP
3

MON
3

CAN
11

FRA
12

GBR
Kesk.

GER
3

HUN
3

BEL
Kesk.

ITA
Kesk.

POR
4

EUR
Kesk.

PAC
4

JPN
Kesk.

AUS
Kesk.
31
6.

1996

Benetton

AUS
4

BRA
Kesk.

ARG
Kesk.

EUR
9

SMR
3

MON
Kesk.

ESP
Kesk.

CAN
Kesk.

FRA
4

GBR
2

GER
13

HUN
Kesk.

BEL
6

ITA
Kesk.

POR
6

JPN
4

21
6.

1997

Benetton

AUS
4

BRA
2

ARG
6

SMR
Kesk.

MON
9

ESP
10

CAN
Loukk.

FRA
Loukk.

GBR
Loukk.

GER
1

HUN
8

BEL
6

ITA
7

AUT
10

LUX
4

JPN
8

EUR
4
27
5.

‡ = Tallin 2.auto, jolla ei voinut kerätä pisteitä.



Voitot |
























Voitto
Kilpailu
1

Meksikon Grand Prix 1986
2

Japanin Grand Prix 1987
3

Australian Grand Prix 1987
4

Italian Grand Prix 1988
5

Portugalin Grand Prix 1989
6

Japanin Grand Prix 1991
7

Kanadan Grand Prix 1992
8

Australian Grand Prix 1992
9

Saksan Grand Prix 1994
10

Saksan grand prix 1997


Triviaa |


  • Berger on voittanut Benetton-tallin ensimmäisen ja viimeisen voiton

  • Berger on myös saanut Benetton-tallin ensimmäiset pisteet


Lähteet |



  1. Statistics The Formula One DataBase. Viitattu 26.5.2008. (englanniksi)


  2. abc Kärkkäinen, Juha: Formula 1 tähdet, s. 19. Alfamer, 1997. ISBN 952-5089-18-5.


  3. The racing career of Gerhard Berger Driver Database. Viitattu 26.5.2008. (englanniksi)


  4. Lauda Moves to Verge of Title after Prost Retirement ESPN. Viitattu 21.6.2017. (englanniksi)



Aiheesta muualla |



  • Commons-logo.svg Kuvia tai muita tiedostoja aiheesta Gerhard Berger Wikimedia Commonsissa



Noudettu kohteesta ”https://fi.wikipedia.org/w/index.php?title=Gerhard_Berger&oldid=18213559”










Navigointivalikko



























(RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.252","walltime":"0.363","ppvisitednodes":"value":3435,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":27379,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":8686,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":13,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":0,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":2640,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":1,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 242.380 1 -total"," 65.73% 159.326 1 Malline:Formula_1_-kuljettaja_B"," 63.97% 155.050 1 Malline:Tietolaatikko"," 18.39% 44.577 1 Malline:Viitteet"," 16.12% 39.063 1 Malline:Tietolaatikko/kuva"," 15.63% 37.873 1 Malline:Tietolaatikko/testit/nimi"," 13.63% 33.027 1 Malline:Wikidata-fr"," 12.67% 30.719 14 Malline:Tietolaatikko/tietorivi"," 12.53% 30.380 3 Malline:Verkkoviite"," 5.71% 13.837 3 Malline:Kotoista_päiväys"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.049","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":1832098,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1327","timestamp":"20190612220425","ttl":2592000,"transientcontent":false););"@context":"https://schema.org","@type":"Article","name":"Gerhard Berger","url":"https://fi.wikipedia.org/wiki/Gerhard_Berger","sameAs":"http://www.wikidata.org/entity/Q78502","mainEntity":"http://www.wikidata.org/entity/Q78502","author":"@type":"Organization","name":"Contributors to Wikimedia projects","publisher":"@type":"Organization","name":"Wikimedia Foundation, Inc.","logo":"@type":"ImageObject","url":"https://www.wikimedia.org/static/images/wmf-hor-googpub.png","datePublished":"2005-12-11T21:56:39Z","dateModified":"2019-06-12T22:04:24Z","image":"https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/21/Gerhard_Berger_1991USA.jpg","headline":"itu00e4valtalainen autourheilija"(RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgBackendResponseTime":132,"wgHostname":"mw1321"););

Popular posts from this blog

Category:9 (number) SubcategoriesMedia in category "9 (number)"Navigation menuUpload mediaGND ID: 4485639-8Library of Congress authority ID: sh85091979ReasonatorScholiaStatistics

Circuit construction for execution of conditional statements using least significant bitHow are two different registers being used as “control”?How exactly is the stated composite state of the two registers being produced using the $R_zz$ controlled rotations?Efficiently performing controlled rotations in HHLWould this quantum algorithm implementation work?How to prepare a superposed states of odd integers from $1$ to $sqrtN$?Why is this implementation of the order finding algorithm not working?Circuit construction for Hamiltonian simulationHow can I invert the least significant bit of a certain term of a superposed state?Implementing an oracleImplementing a controlled sum operation

Magento 2 “No Payment Methods” in Admin New OrderHow to integrate Paypal Express Checkout with the Magento APIMagento 1.5 - Sales > Order > edit order and shipping methods disappearAuto Invoice Check/Money Order Payment methodAdd more simple payment methods?Shipping methods not showingWhat should I do to change payment methods if changing the configuration has no effects?1.9 - No Payment Methods showing upMy Payment Methods not Showing for downloadable/virtual product when checkout?Magento2 API to access internal payment methodHow to call an existing payment methods in the registration form?